Samenwerking met de Haagse stadsboerderij

UrbanFarmers

Marloe van der Schrier Fotografie Fleur Panhuijzen en UrbanFarmers

Lasas & Loekov heeft een nieuwe samenwerking met UrbanFarmers, stadsboederij in het voormalige Haagse de Schilde gebouw. Winkeleigenaar Loek: “We kunnen iets voor elkaar betekenen en op die manier willen we graag bijdragen aan iets dat mooi is.”

“Deze samenwerking past heel goed bij ons. Kwaliteit en duurzaamheid vinden we beiden belangrijk”, zegt Katja Jellema, die als hospitality-manager verantwoordelijk is voor alle ontvangsten en evenementen op de stadsboerderij. In de ontvangstruimte van UrbanFarmers, ingericht door Lasas & Loekov, begint ze te vertellen over wat het bedrijf vooral doet: groenten verbouwen op het dak en op de bovenste verdiepingen van het vroegere kantoorpand wordt vis gekweekt. Op dit moment levert dat zo’n negentien ton tilapiavis en vijfenveertig ton groente per jaar op, duurzaam geproduceerd. “De productie is industrieel en technisch, maar door de inrichting heerst hier nu toch een warme en gastvrije sfeer waar mensen samen kunnen komen onder het motto: good food will bring people together.”

Stadsboederij in het voormalige Haagse de Schilde gebouw.

Een groot deel van de productie van UrbanFarmers gaat naar lokale ondernemers en wordt gedistribueerd door de Makro. Maar in de ontvangstruimte is ook een winkel waar de producten vers van het dak worden verkocht, soms bewerkt tot pastasauzen, chutney en ketchup. De sla die daarna nog over is, gaat naar of Cooperatief Eigenwijzer waar het wordt verwerkt tot compost of naar Conscious Kitchen (Witte de Withstraat) waar maaltijden worden gemaakt van producten die niet meer verkoopbaar zijn wegens de houdbaarheidsdatum. Jellema: “Geen van onze producten worden weggegooid. Dat past niet bij het concept.”

Een groot deel van de productie van UrbanFarmers gaat naar lokale ondernemers.

Lokale samenwerkingen

Overal in de ruimte staan oranje kratjes met in grote letters We Taste Local op de zijkant. “We vinden het vanuit duurzaamheidsoogpunt belangrijk om met lokale ondernemers samen te werken”, legt Jellema uit. De samenwerkingen met lokale ondernemers zijn daar essentieel onderdeel van. De houten marktkramen die ze gebruiken voor de ‘dakmarkt’ op de stadsboerderij zijn bijvoorbeeld gemaakt door een Haags bedrijf. En ook de nieuwe samenwerking met Lasas & Loekov past binnen dit plaatje. “Ik ben een echte Haagse en kende de interieurwinkel vanuit de binnenstad.”

Overal in de ruimte staan oranje kratjes met in grote letters We Taste Local

Samen met haar collega Stephanie Tauber stapte ze daarom bij de interieurwinkel aan de Grote Marktstraat naar binnen. Saskia van Lasas & Loekov: “Er was direct een klik en een goede vibe onderling. Ik denk dat we allebei in dezelfde wereld willen verkeren, maar dan binnen ons eigen werkveld.” Loek vult aan: “Ik heb het gevoel dat we iets voor elkaar kunnen betekenen en beiden kunnen bijdragen aan een leukere wereld. Het contact voelt als een warm bad, persoonlijk en warm. Daar voelen wij ons goed bij.”

Flexibele inrichting

“De meubels van Lasas & Loekov maken de ontvangstruimtes nu helemaal af.” Jellema zit op een van de banken op de zesde verdieping en lacht. “De bank kwamen voor mij precies op het goede moment binnen. Afgelopen week heb ik ongelukkig mijn enkel verzwikt. Ik kan nu met zekerheid zeggen: het zit hier héérlijk.” De bank waarop ze heeft plaatsgenomen is donkergroen met een subtiele oranje draad erdoorheen geweven. “Het groen past goed bij wat wij doen met de duurzame productie van voedsel”, zegt Jellema. “Oranje is de kleur van ons logo.” In de toekomst wordt ook de kunst van Lalo Art onderdeel van de samenwerking.

“De meubels van Lasas & Loekov maken de ontvangstruimtes nu helemaal af.”

In eerste instantie leverde de Urban Farm vooral producten aan bedrijven en verkochten ze hun producten aan restaurants. Nu de stadsboerderij een jaar productie draait, wordt ook de ‘klantbeleving’ steeds belangrijker en komen er nieuwe diensten bij. Jellema is daar verantwoordelijk voor. “We ontvangen een paar honderd mensen per week voor een rondleiding, bieden een kopje koffie of een maaltijd, er is een evenementenlocatie die verhuurd kan worden aan honderd tot honderdvijftig mensen en op zaterdagochtend geeft sportschool HiddenGym hier yogales op akoestische muziek”, vertelt Jellema. Ook daarbij komt de nieuwe inrichting goed van pas. Vanaf de bank wijst ze naar de barkrukken: “Ze zijn makkelijk te verplaatsen en in hoogte te verstellen. De ruimte kan steeds anders worden ingericht.” Ze glimlacht. “De hoge tafel is vorige week zelfs al gebruikt als dj-booth.”

“De hoge tafel is vorige week zelfs al gebruikt als dj-booth.”